Na trhu je v dnešní době opravdu velké množství knih pro děti. Když vybíráme knihu pro dítě, je často velmi náročné se zorientovat v tom, která kniha bude pro naše dítě vhodná, v rodině oblíbená a budeme ji spolu rádi číst. Spolu s Alenou Špačkovou, z IG/FB Montessori sense, provádíme rodiče zamyšlením, na co se zaměřit u dětí nejmladšího věku, jak s nimi knihy číst i jak je ukládat, aby byly u vás doma zdrojem radosti.
Smyslem četby je rozvoj jazyka, představivosti, předání hodnot rodiny a kulturního bohatství. Pomocí knih budujeme a posilujeme vztah ke knihám, ale také mezi rodiči a dítětem, mezi dětmi – jako při jakékoli aktivitě, kterou děláme společně.
Zálibu v knihách předáváme dítěti tím, že sami rádi čteme. Naším přístupem ke knihám dětem předáváme respekt s tím spojený. Jsme modelem manipulace s knihou, otáčení stránek a ukládání knihy. Nastavujeme také ohledně knih hranice, pokud s nimi dítě nakládá necitlivě (hází, trhá, kouše).
Čteme dětem, jakmile se zvládnou soustředit – u některých dětí je možnost pozorovat obrázky od narození, jiným pár týdnů trvá, než projeví zájem a soustředění. Dítě a jeho vývojové možnosti a motorika řídí prohlížení/četbu knihy. I když ze začátku volíme knihy kratší s obrázky a minimem textu, připomínáme, že nemusíme dočíst všechna slova na stránce a prohlédnout všechny stránky. Řídíme se zájmem dítěte a jeho možnostmi se soustředit. Jde o dítě a jeho čtení.
Můžeme se soustředit na obrázky a slova (podstatná jména a slovesa), povědět jednoduchý příběh, podpořit příběh citoslovci. Později se můžeme ptát jednoduchými otázkami: „Kdo si hraje s míčkem?“ A dítě odpovídá: „Haf, haf!“ Potvrzujeme: „Ano, pes. Pes si hraje s míčkem.“
Termín dialogické čtení popisuje situaci, kdy klademe otázky, o čem příběh byl, jak to pochopilo dítě a doplňujeme o nová slova – dialog. Můžeme ve velmi zjednodušené podobě číst s dětmi od momentu prvních slov (zvlášť u knih s fotkami naší rodiny), dále v souladu s vývojem jazyka – obvykle od cca 24 měsíců. Dialogem napojujeme dítě na knihu a příběh v ní.
Alternativně se při čtení obrázků můžeme zcela nechat vést dítětem. Dítě ukazuje na to, co jej zajímá a my komentujeme: „Pes. Pes. Pes štěká. Haf haf!“ Ideálně jsme v souladu s energií dítěte – pokud dítě klidně sedí, není nutné divočit a začít hrát divadlo. Naopak pokud dítě divoce gestikuluje, můžeme se přidat k divadlu, jak se chová pes. V obou případech je dítě součástí příběhu a skrze obrázky a komunikaci s námi si potvrzuje to, co vidí.
Aby dětem knihy sloužily a zaujaly je po obrazové i obsahové stránce, je nutné je dobře vybírat. Knihy do 6 let by měly být založeny na realitě, s pěknými jednoduchými ilustracemi, ideálně toho s čím se dítě v životě již setkalo. Může jít o sestavu obrázků k jednomu tématu (obrázky květin, pokud čteme na jaře), příběh (o tom, jak jedem vlakem k babičce) či poezii (říkanka o rybičkách, které máme doma v akváriu).
Je dobré, aby se obsah knihy a ilustrace líbila i nám, protože je možné, že knihu budeme číst dětem do 3 let opakovaně. Děti do 3 let opakování milují!
Možná jste se setkali s informací o tom, že Maria Montessori, z jejíž pedagogických závěrů tento článek vychází, neschvaluje čtení pohádek. Faktem je, že pohádkové příběhy jako takové neodmítá. Jen s ohledem na různé děti a jejich různé psychické možnosti integrovat informace, kterým jsou vystavovány, dává fantazijním příběhům prostor až kolem věku 6 let. Tedy ve chvíli, kdy dítě dokáže mluvit o tom, co prožívá a má zkušenost s tím, jak svět funguje. Typické české pohádky (Perníková chaloupka, Červená karkulka) mohou v mladším dítěti probouzet emoce, se kterými si nedokáže snadno poradit a obtížně o nich bude komunikovat.
U miminek začínáme s prohlížením černobílých kartiček z pevného kartonu, ukazujeme látková nebo papírová leporela. V momentě, kdy dítě samostatně sedí, zařazujeme knížky z kartonu/pevné vazby. Běžné knihy nabízíme dle toho, zda dítě dokáže samostatně s knihou manipulovat, především obracet stránky. Případně můžeme takové knihy číst společně.
Vzhledem k tomu, že v knize čteme název knihy, jméno autora a ilustrátora, můžeme dítě zapojit i do „psaní“ jeho knihy anebo se pobavit o tom, jak knihy vznikají (pro děti kolem 2-3 let můžeme číst knihy typu: „Jak se co dělá?“).
Dostupná a přehledná pro děti je tzv. frontální knihovna. Dítě vidí přední stranu knihy a snadno si knihu vybírá i ukládá zpět na místo. Dle věku dítěte nabízíme omezené množství knih, protože pro děti je vyčerpávající mít neustále na očích všechny knihy/hračky, které vlastní. Knihy, které nejsou v knihovně, ukládáme do klasické knihovny (tedy knihy „rotujeme“ stejně jako hračky). Při výběru knih, které vystavujeme do police, pozorujeme zájem dítěte, případně zážitky uplynulé či budoucí, a nachystáme knihy dle toho.
Alternativou k frontální knihovně může být uložení 3 knih do proutěného koše v řadě za sebou anebo například knihovnička FLISAT z IKEA.
Z naší zkušenosti můžeme také doporučit zřízení čtecího koutku. Záleží samozřejmě na prostorových možnostech, ale nemělo by v něm chybět něco na sezení, knihovna a stoleček s lampičkou. Takové místo mívají děti doma i ve školce velmi rády. Probouzí v nich smysl pro estetično a podporuje zájem o čtení.
Je moudré vyřazovat z nabídky ty knihy, kterým dítě už odrostlo či ztratilo zájem – a uchovat je pro mladšího sourozence mimo dosah a dohled anebo poslat dál… Pomůže to vám i dětem orientovat se v knihovně, zabere to méně místa a hlavně – ať vezmete do ruky kteroukoli knihu, dítě s ní bude zažívat okamžik radosti. Všechny totiž budou oblíbené! Více jsme se výchově dětí do tří let také věnovali v našich kurzech, které najdete zde.
Autorky článku a videa:
Alena Špačková: IG montessori_sense, FB Montessori sense
Irena Kubantová: montessori-praxe.cz, FB Montessori praxe, IG Montessoripraxe
Seznam knih zobrazených ve videu:
Sophie Schoenwaldová, Nadine Reitzová: Pritúľ si ma! (slovensky)
Tabita Paige: Our Little Adventures – A trip to the Wildflower Meadow
Minipedie Objevujeme svět!: VOZIDLA
Petr Horáček: Choo choo
INFOA dětem: TRAKTORY
PIC DESIGN: Kontrastní obrázky pro novorozence – LES
WEE GALLERY: Art cards for babies: OCEAN COLLECTION
Černobílé kontrastní leporelo, např. Šapitó
Kontrastní leporelo – Severní pól, Šapitó
Surya Sajnani: Colour Me: Who’s in the Rainforest?
Prázdné leporelo (koupíte na Fleru u EvaCHj)
Látkové fotoalbum: Lilliputiens – album na fotografie – liška Alice
LOVEVERY: Bedtime for Zoe
Eve Herrmann: Moje malé montessori příběhy – Svačina
Domácí zvířata, nakladatelství Albatros, EAN 9788000030111
Poznávej zvířátka – Na statku, nakladatelství INFOA, ISBN: 978-80-7240-876-4
Poznávej zvířátka – V lese, nakladatelství INFOA, ISBN: 978-80-7240-875-7
Čím jsou užitečná ZVÍŘÁTKA NA VSI, nakladatelství Mozaika, EAN: 9788075471291
Jiří Žáček: Kamarádi zvířátka, nakladatelství Fragment, ISBN: 80-7200-477-8
Andrea Pinnington: Ptáci našich zahrad, nakladatelství EDIKA, EAN: 143883619
Lev – Moji kamarádi zvířátka, nakladatelství SUN, ISBN: 978-80-7371-036-1
Xavier Deneux: My Soft-and-Cuddly Animals, nakladateltství Chronicle Books, ISBN: 9791027600359
Baby Touch and Feel Baby Animals, nakladateltství DORL, ISBN: 1405336765
Fiona Watt: That’s Not My Bunny, nakladatelství Usborne, ISBN10 0746066929
Rodilí mluvčí čte třeba tady: https://www.youtube.com/watch?v=tT3tTs4kc6Q
Ingela P. Arrhenius: Kde je paní slepice?, Svojtka, ISBN: 978-80-256-2220-9
Ingela P. Arrhenius: Kde je pan sova?, Svojtka, ISBN: 978-80-256-2221-6
Najdeš mě? Plejtvák a jeho kamarádi, YoYo Books, ISBN: 978-94-6378-483-0
Fiona Watt, That´s not my bear…, nakladatelství Usborne, ISBN10 074605159X
AUTA, leporelo pro děti, nakladatelství INFOA, ISBN: 978-80-7240-766-8
Petr Horáček: Choo Choo, nakladatelství Walker Books, ISBN: 9781406325065
Petr Horáček: Strawberries Are Red, nakladatelství Walker Books, ISBN: 97814063251024
Poznáváme barvy zvířátek, nakladatelství Svojtka, ISBN: 9788025616758
Pavla Hanáčková: Uč se barvy s kouzelným kolečkem, Albatros, ISBN: 9788000049410
Nathalie Choux: MiniPEDIE Objevujeme svět! Tělo, nakladatelství Svojtka, ISBN: 978-80-256-1741-0
Eric Carle: Od hlavy až po paty, nakladatelství Zelený kocúr, ISBN: 978-80-89761-46-3
Sophie Schoenwald: Spinkaj, malý ježko, nakladatelství IKAR, ISBN: 9788055168494
Katie Daynes: Co jsou to bacily?, Svojtka, ISBN: 978-80-256-2303-9
Global Babies, nakladatelství Charlesbridge Publishing, ISBN: 1580891748
Abrams Appleseed: Making Faces: A First Book of Emotions, Abrams books, ISBN: 1419723839
Sam McBratney: Hádej, jak moc tě mám rád?, Svojtka, ISBN: 978-80-256-2329-9
Waddell Martin: Owl babies, Warner Books, EAN 9781406364477
Astrid Desbordes: Mám tě ráda, Axióma, ISBN: 978-80-7292-329-8
Astrid Desbordes: Co mi řekl táta, Axióma, ISBN 978-80-7292-367-0
Rotraut Susanne Bernerová: LÉTO, nakl. PASEKA, EAN: 9788074321481
Gerda Muller: Summer, Floris Books, ISBN: 0863151949
Emilia Dziubak: Rok v lese, nakl. HOST, ISBN: 978-80-7577-332-6
Sojkovie: PŘÍBĚHY PŘÍRODY V ČESKOM JAZYKU, www.sojkovie.sk
Živé housenky koupíte zde: https://www.insectlore.cz/zive-motyli-sady/
Co je to hovínko? – Podívej se pod okénko, Svojtka, ISBN: 978-80-256-2071-7,
Náhled zde: https://www.youtube.com/watch?v=8aUCtxvmzA4
Čí je to hovínko?, nakladatelství Svojtka, ISBN: 978-80-256-2552-1
Náhled zde: https://www.youtube.com/watch?v=hVwhdCoGcjg
Andy Seed: Pravda o hovínku, nakladatelství DROBEK, ISBN: 978-80-7585-683-8
Recenze zde: http://zaostrenonaknihy.blogspot.com/2019/04/recenze-pravda-o-hovinku-andy-seed.html
Odkaz na studii zmíněnou ve videu:
Odkaz na leporelo:
Leporelo zakoupeno na Fleru u prodejce EvaChj