Knihy pro děti do 3 let

Na trhu je v dnešní době opravdu velké množství knih pro děti. Když vybíráme knihu pro dítě, je často velmi náročné se zorientovat v tom, která kniha bude pro naše dítě vhodná, v rodině oblíbená a budeme ji spolu rádi číst. Spolu s Alenou Špačkovou, z IG/FB Montessori sense, provádíme rodiče zamyšlením, na co se zaměřit u dětí nejmladšího věku, jak s nimi knihy číst i jak je ukládat, aby byly u vás doma zdrojem radosti. 

Proč čteme dětem?

Smyslem četby je rozvoj jazyka, představivosti, předání hodnot rodiny a kulturního bohatství. Pomocí knih budujeme a posilujeme vztah ke knihám, ale také mezi rodiči a dítětem, mezi dětmi – jako při jakékoli aktivitě, kterou děláme společně.

Zálibu v knihách předáváme dítěti tím, že sami rádi čteme. Naším přístupem ke knihám dětem předáváme respekt s tím spojený. Jsme modelem manipulace s knihou, otáčení stránek a ukládání knihy. Nastavujeme také ohledně knih hranice, pokud s nimi dítě nakládá necitlivě (hází, trhá, kouše).

Kdy a jak začínáme dětem číst?

Čteme dětem, jakmile se zvládnou soustředit – u některých dětí je možnost pozorovat obrázky od narození, jiným pár týdnů trvá, než projeví zájem a soustředění. Dítě a jeho vývojové možnosti a motorika řídí prohlížení/četbu knihy. I když ze začátku volíme knihy kratší s obrázky a minimem textu, připomínáme, že nemusíme dočíst všechna slova na stránce a prohlédnout všechny stránky. Řídíme se zájmem dítěte a jeho možnostmi se soustředit. Jde o dítě a jeho čtení.

Můžeme se soustředit na obrázky a slova (podstatná jména a slovesa), povědět jednoduchý příběh, podpořit příběh citoslovci. Později se můžeme ptát jednoduchými otázkami: „Kdo si hraje s míčkem?“ A dítě odpovídá: „Haf, haf!“ Potvrzujeme: „Ano, pes. Pes si hraje s míčkem.“

Termín dialogické čtení popisuje situaci, kdy klademe otázky, o čem příběh byl, jak to pochopilo dítě a doplňujeme o nová slova – dialog. Můžeme ve velmi zjednodušené podobě číst s dětmi od momentu prvních slov (zvlášť u knih s fotkami naší rodiny), dále v souladu s vývojem jazyka – obvykle od cca 24 měsíců. Dialogem napojujeme dítě na knihu a příběh v ní.

Alternativně se při čtení obrázků můžeme zcela nechat vést dítětem. Dítě ukazuje na to, co jej zajímá a my komentujeme: „Pes. Pes. Pes štěká. Haf haf!“ Ideálně jsme v souladu s energií dítěte – pokud dítě klidně sedí, není nutné divočit a začít hrát divadlo. Naopak pokud dítě divoce gestikuluje, můžeme se přidat k divadlu, jak se chová pes. V obou případech je dítě součástí příběhu a skrze obrázky a komunikaci s námi si potvrzuje to, co vidí.

Jak má vypadat dobrá kniha pro děti do 3 let?

Aby dětem knihy sloužily a zaujaly je po obrazové i obsahové stránce, je nutné je dobře vybírat. Knihy do 6 let by měly být založeny na realitě, s pěknými jednoduchými ilustracemi, ideálně toho s čím se dítě v životě již setkalo. Může jít o sestavu obrázků k jednomu tématu (obrázky květin, pokud čteme na jaře), příběh (o tom, jak jedem vlakem k babičce) či poezii (říkanka o rybičkách, které máme doma v akváriu).

Je dobré, aby se obsah knihy a ilustrace líbila i nám, protože je možné, že knihu budeme číst dětem do 3 let opakovaně. Děti do 3 let opakování milují!

Proč předkládáme dětem knížky zobrazující realitu světa? 

  • Dítě do 6 let se učí skrze absorbující mysl a zvnitřňuje vše, bez hodnocení, cokoli, co mu nabídneme. Dítě má jen vlastní zkušenost se světem, nerozezná realitu od fikce, a proto ho seznamujeme s tím, co už vidělo. V knihách mu ukazujeme to, co zná, k čemu může navázat přes asociaci. 
  • Učí se, že knihy jsou důvěryhodným a krásným zdrojem informací o světě kolem nás, v nás (emoce), později i v představách (imaginace).
  • Skrze knihy si dítě může prožít něco, co už zažilo, ale také cokoli, čeho se bojí. Může načerpat informace o záležitostech, které ho zajímají (bagry a traktory) nebo ze kterých má strach (návštěva lékaře, nástup do školky, odloučení od rodičů při pobytu u babičky). Může se ztotožnit s hrdinou knihy, který překážku překonal.

Možná jste se setkali s informací o tom, že Maria Montessori, z jejíž pedagogických závěrů tento článek vychází, neschvaluje čtení pohádek. Faktem je, že pohádkové příběhy jako takové neodmítá. Jen s ohledem na různé děti a jejich různé psychické možnosti integrovat informace, kterým jsou vystavovány, dává fantazijním příběhům prostor až kolem věku 6 let. Tedy ve chvíli, kdy dítě dokáže mluvit o tom, co prožívá a má zkušenost s tím, jak svět funguje. Typické české pohádky (Perníková chaloupka, Červená karkulka) mohou v mladším dítěti probouzet emoce, se kterými si nedokáže snadno poradit a obtížně o nich bude komunikovat.

Vhodná témata ke čtení pro děti do 3 let:

  • Dítě
  • Rodina
  • Rutina (činnosti ráno, činnosti večer, jídlo: příprava prostírky, vody, jídlo, odnesení talířku, umytí nádobí, utření stolu; večerní koupání…)
  • Procházka (co vidíme na procházce do parku)
  • Roční období
  • Slavení Vánoc, Velikonoc, tradice
  • Zvířata
  • Rostliny
  • Auta a stroje
  • Knihy, co vedou k pohybu, čtení o částech těla
  • Počasí
  • Barvy
  • Specifická oblíbená témata u dětí

Ukázky knih najdete ve videu!

Znaky správné knihy pro děti do 3 let?

  • Realistická – denní rutina, zvířata se chovají jako zvířata a nemají na sobě oblečení a neřídí autobus…
  • Téma je dítěti známé.
  • Krásné jednoduché ilustrace, ideálně jedna ilustrace na stránce.
  • Délka a komplexita příběhu, počet slov a vět odpovídá vývojové zralosti dítěte.
  • Plní jeden záměr – když je kniha hmatová, už by neměla ještě hrát nebo být příliš barevná.

Jaké formáty knih můžeme nabízet dětem do 3 let?

U miminek začínáme s prohlížením černobílých kartiček z pevného kartonu, ukazujeme látková nebo papírová leporela. V momentě, kdy dítě samostatně sedí, zařazujeme knížky z kartonu/pevné vazby. Běžné knihy nabízíme dle toho, zda dítě dokáže samostatně s knihou manipulovat, především obracet stránky. Případně můžeme takové knihy číst společně.

Vhodný formát knih pro děti do 3 let:

  • ČB kartičky a knihy
  • Látkové knihy
  • Leporela
  • Papírové knihy z tvrdého kartonu
  • Hmatové knihy
  • Zvukové knihy
  • „Okénkové“ knihy
  • Knihy do vody

Vzhledem k tomu, že v knize čteme název knihy, jméno autora a ilustrátora, můžeme dítě zapojit i do „psaní“ jeho knihy anebo se pobavit o tom, jak knihy vznikají (pro děti kolem 2-3 let můžeme číst knihy typu: „Jak se co dělá?“).

Jak knihy doma ukládáme?

Dostupná a přehledná pro děti je tzv. frontální knihovna. Dítě vidí přední stranu knihy a snadno si knihu vybírá i ukládá zpět na místo. Dle věku dítěte nabízíme omezené množství knih, protože pro děti je vyčerpávající mít neustále na očích všechny knihy/hračky, které vlastní. Knihy, které nejsou v knihovně, ukládáme do klasické knihovny (tedy knihy „rotujeme“ stejně jako hračky). Při výběru knih, které vystavujeme do police, pozorujeme zájem dítěte, případně zážitky uplynulé či budoucí, a nachystáme knihy dle toho.

Alternativou k frontální knihovně může být uložení 3 knih do proutěného koše v řadě za sebou anebo například knihovnička FLISAT z IKEA.

Z naší zkušenosti můžeme také doporučit zřízení čtecího koutku. Záleží samozřejmě na prostorových možnostech, ale nemělo by v něm chybět něco na sezení, knihovna a stoleček s lampičkou. Takové místo mívají děti doma i ve školce velmi rády. Probouzí v nich smysl pro estetično a podporuje zájem o čtení.

A jaký tip ke knihám máme na závěr?

Je moudré vyřazovat z nabídky ty knihy, kterým dítě už odrostlo či ztratilo zájem – a uchovat je pro mladšího sourozence mimo dosah a dohled anebo poslat dál… Pomůže to vám i dětem orientovat se v knihovně, zabere to méně místa a hlavně – ať vezmete do ruky kteroukoli knihu, dítě s ní bude zažívat okamžik radosti. Všechny totiž budou oblíbené! Více jsme se výchově dětí do tří let také věnovali v našich kurzech, které najdete zde.

Kniha-do-tri-let
koutek na čtení

Autorky článku a videa:

Alena Špačková: IG montessori_sense, FB Montessori sense

Irena Kubantová: montessori-praxe.cz, FB Montessori praxe, IG Montessoripraxe

Seznam knih zobrazených ve videu:

Sophie Schoenwaldová, Nadine Reitzová: Pritúľ si ma! (slovensky)

Tabita Paige: Our Little Adventures – A trip to the Wildflower Meadow

Minipedie Objevujeme svět!: VOZIDLA

Petr Horáček: Choo choo

INFOA dětem: TRAKTORY

PIC DESIGN: Kontrastní obrázky pro novorozence – LES

WEE GALLERY: Art cards for babies: OCEAN COLLECTION

Černobílé kontrastní leporelo, např. Šapitó

Kontrastní leporelo – Severní pól, Šapitó

Surya Sajnani: Colour Me: Who’s in the Rainforest?

Prázdné leporelo (koupíte na Fleru u EvaCHj)

Látkové fotoalbum: Lilliputiens – album na fotografie – liška Alice

LOVEVERY: Bedtime for Zoe

Eve Herrmann: Moje malé montessori příběhy – Svačina

Domácí zvířata, nakladatelství Albatros, EAN 9788000030111

Poznávej zvířátka – Na statku, nakladatelství INFOA, ISBN: 978-80-7240-876-4

Poznávej zvířátka – V lese, nakladatelství INFOA, ISBN: 978-80-7240-875-7

Čím jsou užitečná ZVÍŘÁTKA NA VSI, nakladatelství Mozaika, EAN: 9788075471291

Jiří Žáček: Kamarádi zvířátka, nakladatelství Fragment, ISBN: 80-7200-477-8

Andrea Pinnington: Ptáci našich zahrad, nakladatelství EDIKA, EAN: 143883619

Lev – Moji kamarádi zvířátka, nakladatelství SUN, ISBN: 978-80-7371-036-1

Xavier Deneux: My Soft-and-Cuddly Animals, nakladateltství Chronicle Books, ISBN: 9791027600359

Baby Touch and Feel Baby Animals, nakladateltství DORL, ISBN: 1405336765

Fiona Watt: That’s Not My Bunny, nakladatelství Usborne, ISBN10 0746066929

Rodilí mluvčí čte třeba tady: https://www.youtube.com/watch?v=tT3tTs4kc6Q

Ingela P. Arrhenius: Kde je paní slepice?, Svojtka, ISBN: 978-80-256-2220-9

Ingela P. Arrhenius: Kde je pan sova?, Svojtka, ISBN: 978-80-256-2221-6

Najdeš mě? Plejtvák a jeho kamarádi, YoYo Books, ISBN: 978-94-6378-483-0

Fiona Watt,  That´s not my bear…, nakladatelství Usborne, ISBN10 074605159X

AUTA, leporelo pro děti, nakladatelství INFOA, ISBN: 978-80-7240-766-8

Petr Horáček: Choo Choo, nakladatelství Walker Books, ISBN: 9781406325065

Petr Horáček: Strawberries Are Red, nakladatelství Walker Books, ISBN: 97814063251024

Poznáváme barvy zvířátek, nakladatelství Svojtka, ISBN: 9788025616758

Pavla Hanáčková: Uč se barvy s kouzelným kolečkem, Albatros, ISBN: 9788000049410

Nathalie Choux: MiniPEDIE Objevujeme svět! Tělo, nakladatelství Svojtka, ISBN: 978-80-256-1741-0

Eric Carle: Od hlavy až po paty, nakladatelství Zelený kocúr, ISBN: 978-80-89761-46-3

Sophie Schoenwald: Spinkaj, malý ježko, nakladatelství IKAR, ISBN: 9788055168494

Katie Daynes: Co jsou to bacily?, Svojtka, ISBN: 978-80-256-2303-9

Global Babies, nakladatelství Charlesbridge Publishing, ISBN: 1580891748

Abrams Appleseed: Making Faces: A First Book of Emotions, Abrams books, ISBN: 1419723839

Sam McBratney: Hádej, jak moc tě mám rád?, Svojtka, ISBN: 978-80-256-2329-9

Waddell Martin: Owl babies, Warner Books, EAN 9781406364477

Astrid Desbordes: Mám tě ráda, Axióma, ISBN: 978-80-7292-329-8

Astrid Desbordes: Co mi řekl táta, Axióma, ISBN 978-80-7292-367-0

Rotraut Susanne Bernerová: LÉTO, nakl. PASEKA, EAN: 9788074321481

Gerda Muller: Summer, Floris Books, ISBN: 0863151949

Emilia Dziubak: Rok v lese, nakl. HOST, ISBN: 978-80-7577-332-6

Sojkovie: PŘÍBĚHY PŘÍRODY V ČESKOM JAZYKU, www.sojkovie.sk

Živé housenky koupíte zde: https://www.insectlore.cz/zive-motyli-sady/

Co je to hovínko? – Podívej se pod okénko, Svojtka, ISBN: 978-80-256-2071-7,
Náhled zde: https://www.youtube.com/watch?v=8aUCtxvmzA4

Čí je to hovínko?, nakladatelství Svojtka, ISBN: 978-80-256-2552-1
Náhled zde: https://www.youtube.com/watch?v=hVwhdCoGcjg

Andy Seed: Pravda o hovínku, nakladatelství DROBEK, ISBN: 978-80-7585-683-8

Recenze zde: http://zaostrenonaknihy.blogspot.com/2019/04/recenze-pravda-o-hovinku-andy-seed.html

Odkaz na studii zmíněnou ve videu:

https://amp.theguardian.com/books/2017/sep/01/only-childrens-books-with-humans-have-moral-impact-study-finds?fbclid=IwAR0s_7rM3QgdHaXNLmRMFMErT3lkC0789SfjwuXdzC3w9ejwfivF_6sV6Iw

Odkaz na leporelo:

Leporelo zakoupeno na Fleru u prodejce EvaChj