Pusťte děti do kuchyně

Připravená kuchyně. Pravidla práce s dětmi do 3 let a nad 3 roky. Tipy a triky v kuchyni. Úklid.

Práce maminek se hodně točí okolo kuchyně, a proto je i tato místnost hlavním tématem ke zkoumání. Navážeme druhou nejčastější prací maminek – a to úklidem. :-)

Na fotkách a videích se podíváme na to, jak i dvouleté dítě dokáže pracovat s ostrým nožem (a za jakých okolností mu nůž do ruky nedám) a na další praktické tipy, jak děti zapojit do přípravy jídla a následného uvedení bytu do pořádku.

Online balíček se skládá ze zhruba tříhodinového videa a doplňkových materiálů.

Obsah online balíčku

Situace: Dítě nedávno oslavilo rok. Je to děsné, nemůžu ani uvařit oběd! Pořád mi visí na noze, sahá mi do toho co dělám, všechno patlá a ničí. Co mám dělat?

Odpověd: Jasné, tomu rozumíme (moc dobře :)). Když vás společné pobývání v kuchyni rozčiluje, tak nejspíš neproudí láska a to je škoda! Zkuste to montessori cestou: je bezva, že vaše dítě všechno zajímá, že chce všechno zkoušet, že chce být s vámi. Jak na to ale prakticky, aby bylo spokojené dítě i matka a vznikl i ten oběd? Klíčem je pochopení jak děti fungují a jak pro ně připravit prostředí. Konkrétně si to ukážeme na následujících tématech:

  • Mandarinka a třídění odpadu
  • Krabička
  • Mačkací tuba
  • Co s nesoustředěným dítětem
  • Rozhazování
  • Loupání banánu
  • Chození u jídla
  • Křupky
  • Co je vhodná nádoba
  • Naběračka
  • Nejedlíci
  • Nakupování
  • Loupání jablka
  • Škrabky
  • Okurek
  • Spolupráce s tátou
  • Výhody elektrikářské pásky
  • Strouhání
  • Formičky
  • Kráječ jablek
  • První krájení
  • Co s levou rukou
  • Mlýnek
  • Hmoždíř
  • Rozbíjení ořechů
  • Nalévaní
  • Ječné placky
  • Dělit se je normální
  • Matematika v kuchyni
  • Vaříme jednoduše
  • Umývání stolu
  • Vlhčené ubrousky
  • Zametání
  • Umývání nádobí
  • Prostírání

Výklad je naprosto názorný:

Podrobná minutáž - kde co ve videu najdete

1:00 Představení

1:53 Učení se pozorováním a zkoušením

3:00 Různost povah dětí a respektování rodiče

4:00 Osnova semináře

4:40 Dospělí jsou racionální. Děti se učí životem.

6:20 Absorbující mysl dítěte je jako houba. Dítě nehodnotí. Přejímá okolní chování jako normu. Rodiče by měli být kvalitním vzorem.

7:48 Ukázka třídění bio odpadu, nápis je důležitý, dítě fixuje jako obraz a pomáhá při učení čtení.

10:15 Ukázka loupání mandarinky, proces třídění.

11:30 Důležitost problémů dětí, které pro dospělého jsou triviální. Pro děti je špinavá sušenka velký problém a rodiče by ji neměli bagatelizovat.

14:45 Vysvětlování a problém rychlé práce maminek. Více ukazovat než vysvětlovat.

15:00 Přijatelná aplikace medu nebo sirupu na kaši, šampónu. Rodič upraví aplikaci tak, aby to pro něj bylo přijatelné.

16:34 Absorbující mysl dítěte různého temperamentu. Kinetické děti(neposedí), pozorovací, rozumové, atd. Od náročných dětí je dobré se učit. S kinetickými dětmi by bylo vhodné být více venku, nechat je fyzicky se
vybít, viset, použít hrubou motoriku, vizuální pomůcky pomohou dítěti, aby se zkoncentrovalo. Matka má modelovat láskyplný život, vyhledávat podporu kamarádek.

20:12 Senzitivní fáze učení dětí(období zvýšené vnímavosti na něco) – tabulka senzitivních období. Děti vyhazují věci, hluk,.... Pokud je necháme se zanořit do práce, tak po odeznění tohoto období (potřeby) jsou spokojené.
Uspokojení potřeb je vhodné uzpůsobit tomu, aby to bylo rodiči příjemné. Řešení situace, když dítě hází pískem na pískovišti.

23:08 Polarizace pozornosti – flow (zanoření) V tomto momentu se děti velmi lehce učí. Učení má být pouze formou nabízení, ne manipulace.

25:05 Děti nemají do 3 let představivost. Reagují na vysvětlování kladně, protože reagují na emoci, ne na argumenty. Učí se hmatem a ochutnáváním. Dospělí vnímají hlavně sluchem. Některé děti se učí očima, jiné
zkušeností. Děti se učí od uchopení k pochopení.

28:40 Chůze dítěte a její vývoj. Děti často nechtějí u jídla sedět, protože touha chodit a stát je silnější. Servírování banánu. Cesta k samostatnosti vede od drobných úkolů. Buduje sebedůvěru v sebe sama. Věci, na které děti
nesmí sahat, je ideální odstranit. Působí to v matce stres. Přidávání banánu. Děti by měly jíst u stolu. Chodit si přidat, aby měly požadovaný pohyb.

34:20 Smysl pro řád. Máma by měla jíst s dětmi. Měla by myslet na svoje potřeby. Dítě by mělo mít vlastní místo(šuplík), kam dávat svoje křupky, příbory, atd... Regulace množství křupek pro dítě. Ukázka nabírání křupek.

38:35 Výsledkem smyslu pro řád a péče o sebe sama, smyslově naplněné dítě je normalizované dítě. Normalizované dítě je naplněné, šťastné, bez tlaku, v souladu, ochotné k spolupráci. Takové dítě umí řešit konflikty.

42:45 Ukázka řešení konfliktu mezi Ellenkou a Emmičkou.

43:30 Důvěra, že si dítě s životem poradí je důležitá. Být perfektní matka, která musí mít všechno řádové a perfektní, není vždy nejdůležitější. Montessori má být pomůcka pro život, ne dogma. Chaotičtí rodičové a řádové dítě.
Barevné kódování.

49:45 Motivace toho, aby děti přišly do kuchyně a jedly. Pexeso s jídlem. Psaní nákupního seznamu před dítětem. Dítě dostane kartičku s jednotlivými potravinami. V obchodě je dítě zaangažované. Doma dítě necháme
vynosit nákup, nebo vybalit nákup z nákupních tašek. Vtažení dítěte do procesu nákupu potravin a přípravy jídla.

53:20 Kuchařka pro děti. Recepty na kartičkách.

55:45 Loupání vajíčka. Proces okrajování jablka pomocí okrajovátka (loupače) jablka. Zabavení obou rukou dítěte. Děti se často zaměřují na jednotlivé činnosti. Řešení opakování činnosti nošení jablek, nebo jiných potravin v obchodě. Technicky laděné děti se nalákají do kuchyně na zajímavé přístroje jako je loupač jablka.

1:02:00 Ukázka procesu okrajování(loupání) okurky. Řešení, když se dítě zlobí během činnosti, protože mu něco nejde udělat. Neopravovat manžela, když zrovna nemluví podle našich představ. Dospělého nevychováváme,
ale vtahujeme do výchovy sdílením. Nevyžádané rady nejsou žádoucí.

1:08:45 Ukázka elektrikářské pásky, která je vhodná na značení.

1:08:50 Ukázka strouhání okurky. Struhadla.

1:11:44 Ukázka bezpečného prvního krájení, vykrajovátka různých tvarů.

1:14:40 Ukázka procesu krájení jablka.

1:17:20 Kráječe, protiskluzová podložka pod prkýnko zabezpečuje bezpečí.

1:18:35 Krájení banánu. Řešení problémů, které s krájením souvisí.

1:23:30 Krájení banánu vlnkovým kráječem, krájení jablka dřevěným nožem. Práce s chybou.

1:28:15 Vyloupávání polokoulí z melounu pomáhá pro rozcvičení ruky před psaním.

1:30:05 Prkýnko na krájení.

1:30:50 Práce dítěte do 3 let: práce musí mít smysl, ideálně by měly pracovat obě ruce, nošení věcí, dělání věcí pro činnost samotnou, ne pro výsledek. Práce s chybou. Děti pracují, jak nejlépe umí. Pracují po svém.

1:34:50 Jak ukazovat práci: pomalu, beze slov, na podložce.

1:37:10 Agrese dětí a jak s ní pracovat. Jak pomoci expresivním dětem. Rozbíjení ořechů, drcení ledu, hnětení těsta.

1:41:30 Mlýnek na kávu, mletí corn flakes, uvolňování ramene a zápěstí.

1:43:00 Zástěra dodává pečení nebo vaření obřadnost. Vaření pro zaneprázdněnou mamku a dítě. Naběračky.

1:46:50 Neochota se dělit. Způsob, jak pomoci dětem se dělit. Pokud dítě udělá chybu, nepoučujeme, řekneme správnou variantu, nebo to necháme být.

1:50:20 Jak s dítětem uvařit jídlo. Stres matek. Komunita.

1:57:15 Uklízení, utírání. Vlhčené ubrousky nebo hadříky dle síly a nervů matky. Ukázka způsobu utírání stolu. Neopravovat činnost dětí. Je to demotivující i pro dospělého (zejména partnera). Utěrky z DM, houbičky z Ikey (stříhání
na třetiny pro děti). Myslet na materiál houbiček a hadrů, které uklízení usnadní a dítě vidí výsledek své práce.

2:03:40 Zametání. Ruční zametač.

2:06:40 Umývání nádobí, podložka z Tesca na odkapávání nádobí je vhodná i jako podložka pod nočník. Ukázka umývání a utírání nádobí. Jak nést nádobí a věci.

2:11:20 Práce se stolem, příbory, prostírání – stolování.

2:16:00 Nalévání vody, vhodné džbánky, množství vody, pití.

2:19:20 Připravené prostředí je prostor, kde se dítě může pohybovat svobodně. Je zde možnost výběru, volnost pohybu, svoboda doteku, svoboda projevu (nabídnout možnost výměny rolí), svoboda experimentu, svoboda opakování, pozorování, flow (možnost se zanořit do činnosti), svoboda interakce (promiň, prosím, děkuji se děti učí z chování a interakce ve společnosti dospělých), svoboda chybování (možnost, aby si dítě SAMO
uvědomilo, že udělalo chybu). Příliš organizovaný čas neumožňuje dítěti flow. Jak se matka bojí, láska
neproudí.

2:31:30 Role dospělého v připraveném prostředí:

- být dítěti vzorem, tak jak by si představoval. Být slušný, chovat se slušně, děkovat...
- strážce řádu – denní rytmus, stanovování rituálů
- láska a přijetí
- pozorovatel a průvodce

2:36:11 Ukázka batole v kuchyni: Ella krájí okurku

2:37:56 Ukázka Ellen strouhá sýr

2:38:27 Ukázka Ellenka loupe mrkev

2:38:56 Ukázka prostírání stolu

2:39:52 Ukázka u Kubantů v kuchyni: skladování ovoce, Ella loupe loupačem jablko, učící věž, skříňka na nádobí pro děti, myčka, nástroje, pinzety, šuplík na suché svačinky, umývání nádobí, dávkovač na jar nebo mýdlo, pouštění vody.

Montessori principy vysvětlené konkrétně a na příkladech

Ukázky Irča jako obvykle doprovází spoustou historek ze své rodiny i z montessori díiniček a celý výklad je zarámován ‘montessori slovníkem’ - zjistíte, jak v praxi fungují tyto věci

Absorbující mysl

Senzitivní fáze

Polarizace pozornosti

Ruka je nástrojem ducha

Smysl pro řád

Normalizované dítě

a hluboce proniknete do podstaty připraveného prostředí a toho, jak z něj vyplývá svoboda pro dítě i matku.

Ukázka - první část semináře (cca 30 minut)

Online balíček obsahuje videoseminář, 4 videoukázky s batoletem v kuchyni a doplňkové textové materiály.

Čtyři ukázky Batole v kuchyni

Témata: okurka, mrkev, sýr, prostírání, z doby kdy Ellen byla čerstvý dvouleťák.

Prohlídka domu u Kubantů

Poté nás Irena pozvala na prohlídku kuchyně doma u Kubantů - skříňka, učící věž, loupání na lince, zásuvky s jídlem, lednice, myčka a  umývání nádobí.

Pravidla práce s dětmi

Na závěr: pokud video neobjednáte, nevadí. Podstatné je zkusit se zamyslet, co byste vy jako máma potřebovala, abyste svoje malé dítě mohla do kuchyně pozvat. Jak to pro vás udělat bezpečné, zvládnutelné, milé. Když to bude těšit vás, budete mít energii to vhodně připravit pro vaše dítě. Což pro děti do tří let znamená

  • smysluplná práce
  • pracují obě ruce
  • činnost se opakuje
  • dítě pracuje, jak nejlépe umí / “po svém”
  • dítě zkoumá, zkouší, objevuje = chybuje

Já jako máma: nepomáhám (neberu mu to z ruky nedělám to za něj), nevměšuju se (se svými dospěláckými nápady a radami). Nechám dítě pracovat. Přejeme krásné společné chvíle v kuchyni.

Co získáváte v balíčku?

Online balíček obsahuje videoseminář, 4 videoukázky s batoletem v kuchyni a doplňkové textové materiály.

Koupit online balíček

Vyplňte prosím pečlivě své údaje,
přístupové údaje do vaší členské sekce dorazí na váš email obratem po připsání platby

Přejeme příjemnou inspiraci - Mirka Misáková a Irča Kubantová z Montessori praxe.