Léčivé hraní

Hry, které odnáší bezmoc a přináší pohodu. Pro rodiče malých dětí.

Co když batole například kouše, zdrhá, odmítá nočník, bojí se doktorky?

A co když předškolák lže, mluví sprostě, štípe miminko?

Děvět typů her. Spolupráce a hranice. Vy.

Čtyři hodinová videa. Cena 400 Kč.

Co je Léčivé hraní?

Jde o hraní si rodičů s malými dětmi, podle Attachment play od Alethy Solter.

Přineslo k nám domů větší harmonii, omezilo smutky a vzteky, život s dětmi je teď mnohem lehčí.

A to bychom přáli každému. Protože rodičovství je náročná záležitost! Rádi vás do léčivého hraní uvedeme, abyste i Vy mohli zažívat méně bezmoci a více pohody.

Jak to funguje - vysvětlení ve 2 minutách

  • Dítě opakuje určité chování (pořád něco háže na zem, věší se na tátu, předstírá, že je miminko, vymýšlí si nesmysly, …).  Tím vás takzvaně zve ke hře.
  • Pro nás to ale může být těžké (jsme unavení, připadá nám to nevhodné, obtížné), nevidíme smysl takové hry.
  • Ale dáme tomu prostor (když máme čas a sílu a náladu). Hrajeme podle určitých pravidel (necháváme dítě být tím silnějším, dramaticky přeháníme, …)
    Dítě si tím zpracovává nějaké své téma, zážitek, pocit (bezmoc, strach, …). Je to pro něj velice léčivé.
  • Výsledkem je spousta smíchu, sblížení, spokojené a pozorností nasycené dítě, se kterým se dá lépe domluvit a spolupracovat.
  • A my si odnášíme skvělý pocit, jak dovední jsme rodiče, jak naplňujeme potřeby dítěte, aniž bychom ustupovali z potřeb našich. A domácí pohodu. Na některé přetížené (nová školka, nové miminko, stěhování, nemoc), agresivní, rozhozené děti to funguje až zázračně.

Ano, chci videokurz :)

Co vám videa přinesou? 

Jde o záznam živého semináře s Mirkou Misákovou. Seminář má tuto pozvánku:


Co když batole kouše, zdrhá, odmítá nočník, bojí se doktorky? A co když předškolák lže, mluví sprostě, štípe miminko?

Devět typů her. Prevence. Evoluční rodičovství. Skutečně společný čas. Smích a pláč. Spolupráce a hranice. Ty.

Osnova semináře

Osm typů her. Mocenské, pokračovací, regresní, symbolické, dotýkací, nesmyslové, kooperativní, shledávací. Které a proč mi nepůjdou hrát? Co mě bolí z dětství?

Nejsi strašná matka: tlupa tehdy, nukleární rodina dnes. Zamyšlení.

Skutečně společný čas: nejsilnější devátá hra, magický nástroj. Jak ho používat?

Vynalézáme hry za běhu: jak funguje spolupráce a hranice.

Rodičovský hněv.

Co na semináři zkusíme udělat?

Inspirovat se od různých škol respektujícího rodičovství (Solter, Aldort, Karp, Wild, Liedloff). “Děti jednají dobře, když se cítí dobře.” Projít různé hry, odnést si domů konkrétní příklady a návody.

Pochopit naši dobu. Co se to dnes děje, že rodiny potřebují zvláštní hry? (David Abram, evoluční rodičovství)

Probrat hlouběji, co komu brání být obecně víc hraví. U každé hry se zastavíme a promyslíme, co by vám mohlo bránit si ji užít a co s tím dělat. Zkusit posunout některá vnitřní přesvědčení („to se nesmí…„). Navrhnout akční hravý plán.

Pobýt virtuálně spolu a vrátit se domů s nově načerpanými silami .

Co ještě potřebujete vědět?

Co předpokládám: Jste pro respektující přístup. Víte, že každé dítě je originál a vy ho znáte nejlíp. Že nejsou žádné plošné „metody“, které „se mají“ dělat s každým dítětem. Že nejdůležitější je napojení mezi vámi a vaším nádherným mládětem.

Pokud máte čas a energii, pokračujte níže čtením dlouhé pozvánky, jsou tam i nějaké zážitkové nabídky pro vás – Pokud se  podaří najít si čas si to vyzkoušet, může vás seminář posunout dále.

Ano, chci videokurz :)

Pozor: ZÁRUKA VRÁCENÍ PENĚZ: Nevíte, zda je to vás vhodné? Zaplaťte, zkoukněte video. Pokud do týdne napíšete mailem, že to pro vás hodnotné nebylo, obratem vrátím platbu na účet.

Ukázka ze semináře o léčivém hraní (20 minut)

Těším se na případné virtuální setkání (třeba na FB Bereme hraní vážně) a přeju pěkné dny s dětma!

Dlouhá pozvánka - další informace o semináři

Proč taková dlouhá pozvánka? Žádná přece nemáme čas…
Já vím! Prosím o pročtení dlouhé pozvánky, protože

  1. ať dělám co dělám, nedaří se mi téma vtěsnat do 3-4 hodin semináře. Je toho tolik, co mi připadá zásadní! Pokud by se vám podařilo pozvánku projít, vnitřně se na to naladit a případně dokonce udělat domácí úkoly, bylo by to super. Je větší šance, že vás seminář posune, že bude užitečný, že bude u vás doma větší pohoda.
  2. já když zvažuju účast na nějakém semináři, jsem ráda, když je co nejvíc informací předem. K čemu to má být, co mi to může dát. Abyste se mohla rozhodnout, zda je to pro vás dobrá investice času i peněz.
    Takže pokud máte chuť, čtěte prosím dál.

O jaké hry konkrétně půjde?

Příklad: Štěňata nesmí na gauč (od Marion Rose, lektorky Aware parenting z výchovné školy Alethy Solter)

Divadýlko na téma, že máma něco zakazuje, děti to porušují, máma na to dramaticky legračně reaguje. Co vy na takovou hru? V pohodě? Nebo spíš nepříjemné?

S čím můžou hry pomoct…

Mlátí matku nebo cizí děti.

Nechce si hrát s tátou.

Stresují ji cizí lidé.

Vyděsil ho pes a teď má strach.

Nechce se oblékat, svlékat, měnit si plenku.

Chce být jako miminko.

Zdrhá při čištění zubů.

Háže a háže a háže a háže.

Útočí na mámu tyčí.

Mluví sprostě.

Nezvládá doktorku. …

… obecně vzato, léčivé hry pomáhají skoro na všechno. Jdou na to přes lásku, radost, smích, přijetí, blízkost.

A co vlastně chybí, když je doma psycho?

50. léta: děti jsou přirozeně zlé, je potřeba je zkrotit

70. léta: děti jsou hloupé, je třeba je poučit

dnes: zkoumáme, jak to mají zařízené lidé v kulturách, kde děcka přirozeně spolupracují? Funguje tam toto:

  • dostatečné láskyplné napojení mezi členy „tlupy“
  • život je přehledný, děti mají dost informací, chápou situaci a smysl
  • nedusí v sobě pocity, odžívají je průběžně. nepotřebují záchvaty a vzdory

    Jak můžu tyto potřeby konkrétně sytit? Co můžu dělat při konfliktu a mimo? To se snažíme prozkoumat na semináři.

Které hry probereme?

  • Mocenské – nejsem bezmocný, jsem mocný
  • Ovládací – mám vliv, dokážu vyvolat dramatický účinek, svět funguje
  • Regresní – je tu bezpečné známé místo
  • Symbolické – dokončím si něco, co ve mně je neuzavřené
  • Nesmyslové – jsem schopný, zvládám věci
  • Tělesné – jsem fyzicky propojen s mými lidmi a to je slast
  • Kooperativní – děláme něco spolu a to nás sbližuje
  • Shledávácí – pomáhají mi překonat odloučení

A ještě něco o té nejdůležitější hře-nehře:

Čas s dítětem, kdy jste s ním SKUTEČNĚ přítomná

Největší “magie” je takzvané rande s jedním dítětem, kdy není žádný cíl, žádný úkol, jen být mu k dispozici, následovat jeho přání, být tam úplně pro něj.
 
Úplně pro něj.

Jak to zvládnout, abych během 30 vteřin nezačala zase přemýšlet co budu vařit?
 
Jak zařídit, aby nás nerušili další děti a muž a jiné povinnosti? Jak to plánovat a dodržet?
 
Jak zacházet s pocity vlastními i dítěte, které se při takové péči můžou začít valit ven? Jak to ta Aletha Solter myslí, že pláč je přínosný?
 
Dáme tomu na semináři hodinu a zkusíme se v tom posunout. Je to zásadní věc.

A ještě chci probrat jednu hodně zásadní věc:

Nejste strašná matka …

… když děti nespolupracují, jsou agresivní, neuspokojují babičku, dostanou záchvat minutu po tvém příchodu (i když celý den tzv. “byly v pohodě”)

… Co se tedy děje, v čem je situace dětí a rodin tak náročná?

Podívejme se na to: Posledních sto tisíc let: malé tlupy, neustále venku, jednoduše pochopitelný život, pravidla dávající smysl, hodně fyzického kontaktu, omezená a přitom volná volba.

Posledních sto let: miniaturní rodina, příroda jen rekreačně, velmi složitý nepochopitelný život, složitá pravidla, nezvládnutelné volby.

Co říkají moudří, od kterých se učím:

NENÍ TO VAŠE VINA.
 
David Abram: lidi mluví jen mezi sebou, už neumí mluvit s přírodou a to je hrozně zatěžuje.

Jean Liedloff: matka se opře o kontiuum a nemusí nic řešit. Ale kde my máme to kontinuum, v naší kultuře? Matka je pahýl, chudák třtina ve větru se klátící.

Rebeka Wild: každý náraz na hranice je bolestivý. A v našem světě dítě na hranice naráží VŠUDE.

Inspirujeme se knihami, mrkneme na fotky a video.

Co si odnesete domů?

Papír na ledničku s upomínkami pro devět typů her.

A pokus uchopit obecně dva základní scénáře, abyste mohla vymýšlet nové herní nápady za běhu, jak si vyžádá situace:

Spolupráce/musí: potřebují dobré napojení, informace, a vylité staré pocity

Akutní konflikt: Proč to chceš, dát volbu, udělat to hravě zábavně.
Mimo konflikt: děti 0-2: hra s objektem, 2-8 symbolicky, mocensky.

Hranice/nesmí: je to bolestivé, vcítění. jasné vymezení.

Akutní konflikt: Opakovat proč. Zjisti, Jaká je jeho potřeba? Hravost.
Mimo konflikt: hry o překračování hranic.

Domácí úkoly předem

Dá se to za 4 hodiny stihnout? Nedá.
Koho téma zajímá hodně a chce se sám v sobě dostat co nejdál, doporučuji předem udělat tyto domácí úkoly:

Anketa: proč na seminář jdeš, co teď řešíš

Čtení: Jean Liedloff: O dětech ve středu pozornosti a liberálních rodičích

Naomi Aldort: Mocenské hry (jedna stránka)

Aletha Solter: Proč děti pláčou kvůli nepodstatným věcem (jedna stránka)
Reflexe: Hravost Moje dětství, moje děti, a já (delší, vytiskni si a popiš a poškrtej tužkou)

O králíkovi (krátké cvičení, stačí na PC)

Video: kdo má chuť pusťte si Bebes/Babies, o prvním roce života dětí v různých kulturách, je to vtipné srovnání. Zde ukázka, asi se dá najít celý film na internetu.

Koupit online balíček

Vyplňte prosím pečlivě své údaje,
přístupové údaje do vaší členské sekce dorazí na váš email obratem po připsání platby

Přejeme příjemnou inspiraci - Mirka Misáková a Irča Kubantová z Montessori praxe.

Ne, zatím to nekoupím. Ale mám zájem o další informace! :-)

Příklady léčivých her najdete taky na webu Léčivé hraní, nebo na FB Bereme hraní vážně.
Nebo mi napište na beremehranivazne AT gmail.com