Vzteká se a vříská?

Jak pracovat s energií hněvu. Tři hodiny videa a doplňkové materiály.

Co v balíčku najdete a v čem vám balíček může pomoct?

Zamyšlení JAK ZNÁME VZTEK?

Jádrem balíčku je videozáznam semináře s Irčou Kubantovou. Irča sepsala asi dvacet příkladů “výbušných situací”, ve kterých se může objevit vztek. Ať už na straně rodiče, nebo na straně dítěte. Známe to všichni:

Účastníci semináře si tyto situace spolu procházeli, kvůli naladění se na téma. Je jich celkem šestnáct, u vás doma možná znáte podobné, nebo jiné. Opsala jsem vám je do prezentace. Doporučujeme si je pomalu přečíst a představit - dostanete se tak blíž ke svým pocitům okolo hněvu a následné koukání na seminář pro vás bude přínosnější. I pokud videobalíček koupit nechcete, proklik na situace je zde - třeba vás při pročítání napadne něco k tomu, jak je to u vás ...

2.  videoseminář VZTEK A VZDOR - cca 3 hodiny

Seminář jsme natáčeli u Irči v Jinačovicích pro menší skupinku odvážných. Přislo i hodně mužů!  Atmosféra byla milá a místy až hluboká. Jsme v tom všichni spolu: jak si udržet uvědomění, že ten, kdo se vzteká, vlastně volá o pomoc.

3. Dlouhé povídání o vzteku

Jako přílohu získáte  jedenáct stránek s textovou verzí semináře. Vypíšu sem některé body:

  • Vztek, vzdor a děti (0-6 let)
  • Jak mu předejít?
  • Jak na něj reagovat?

Potřeby dítěte podle Marie Montessori

  • respekt a porozumění
  • tři svobody: pohybu, projevu, volby práce
  • hranice, sebehodnota, místo v rodině

Jdeme více do hloubky

  • Více o nesvobodě pohybu
  • Více o nesvobodě vyjádření
  • Smysluplná činnost
  • Další možné příčiny vzteku - hranice, pozornost, opravování, ponižování, ...
  • Stres
  • Nejhorší je časový stres.
  • Tlak na výkon

Reakce dospělého - kdo se vlastně vzteká víc, dítě nebo vy?

  • Emoce
  • Emoce a role rodiče
  • Komunikační modely

Skvělý obrázek od Pavly Kupcové.

Závěr povídání o vzteku

Ten vám dám sem do anotace k pročtení, abyste to měli k dispozici, i pokud se ke koupi videobalíčku nerozhodnete:

Co potřebuje od dospělého dítě?

1. Přijetí a pochopení.

2. Klidnou reakci:

  • nebrat si vztek/vzdor dítěte osobně
  • věřit v dítě (že je dobré, že situace zvládne, že se je naučí zvládat samo!)

Viz Karta Lucie Ernestové – Dobro a zlo v nás: Máme v sobě dva vlky, kteří se perou – dobrého a zlého. Vyhrává ten, kterého krmíš. V jedné indiánské legendě se říká, že každý v sobě máme dva vlky, kteří se perou. Jednoho dobrého, spravedlivého, veselého, moudrého, milého... A druhého zlého, vzteklého, závistivého a protivného... Víš který ten souboj v tobě vyhraje? No přece ten, kterého krmíš.

Tedy v dětech i dospělých vítězí to, kam směřujeme naši energii. Pokud se trápíme tím, že jsme tlustí, vznětliví, nevýkonní, nebo naopak workoholici – lze si jen těžko představit, že nám zbyde energie na změnu. Změna přichází s rozhodnutím, že propustím tyto vzorce a vrhnu se na cvičení, zdravý životní styl, zapíšu se do kurzu vaření, cvičím jógu, tai-chi, dýchám, píšu si splnitelný seznam úkolů na den... A pokud se soustředím na toto, mohu se časem změnit.

V dětech musíme také vidět jejich dobré stránky – u neposedných vidíme činnorodost. U ukřičených – schopnost se prosadit. U uzavřených – sebereflexi. Je to na nás, jakou optikou se na dítě díváme. Každopádně se rozvíjí to, na co se díváme. Takže je nutné se dívat správně, aby mohlo to správné vyrůst (jinak rostě právě to, co se nám nelíbí!).

  • Komunikaci rodiče dle komunikačního modelu dítěte (rodič se přizpůsobuje dítěti, ne naopak!)
  • Prožít si vztek , frustraci a bezmoc v bezpečí – mít možnost svým vztekem projít. Což rodič je schopen poskytovat pouze v případě, že to umí -nějak- -bezpečně- dopřávat i sobě.

Zdroj: http://www.lucieernestova.cz/tapety-na-plochu/dobro-a-zlo-v-nas/

Shrnutí: Co je úkolem dospělého při vzteku dětí?

  • Dospělý sleduje sebe samého/samu: Co se mnou emoce mého dítěte dělají? Popisuju si své reakce slovy (čímž se držím v klidu) a průběžně používám kompenzační techniky, abych zůstal/a v klidu. Mám čas. Snažím se organizovat si život tak, aby byl čas. V časovém stresu je zaručena havárka.
  • Dospělý sleduje dítě: Co se skrze hněv snaží dítě komunikovat? Která emoce je pod špičkou ledovce?
  • Dospělý pozoruje, zda dítě používá hněv k dosažení svého chtění či je mu upírána potřeba.(Je rozdíl mezi chtěním a potřebou (viz níže): potřeby jsou nutné k přežití, chtění ne.)
  • Dále dospělý popisuje, co vidí: „Ty chceš sušenku celou! Moc bys potřeboval, aby byla dokonalá.“ (Potvrzení emoce nutně neznamená, že mu půjdu koupit novou sušenku!)
  • Dospělý pozoruje, zda je/není vztek dítěte projevem závislosti dítěte na dospělém: Zlobí se dítě na dospělého, protože mu překáží ve vývoji k samostatnosti?

5. TIP NA KNIHU

Mirka: obzvášť se mi líbí tato knížka: Hlavu vzhůru (Claudia Croos-Muller)

Lze koupit i jako e-book. Líbí se mi, protože na uvolnění přicházejícího vzteku (míněno vašeho) jde přes fyzické triky - jak stres dostat z těla přes pohyb. Protože mnoho z nás matek teoreticky víme všechno, už jsme si to všechno promyslely mockrát, jsme motivované zůstat vyrovnané, ale nahromaděná frustrace prostě MUSÍ nějak ven, je to jako fyzikální problém spíš než psychologický. Takže můžete zkusit. Třeba začneme pravidelně tančit :-) (moje novoroční předsevzetí)

6. Irčin youtube playlist o hněvu a souvisejících věcech

Jak asi víte, Irena má na youtube kanál, kde pravidelně v kratších videjích vysvětluje to či ono. Témata týkající se vzteku, agrese, a podobně, jsou samozřejmě častá. Protože prostě náš způsob života - ve stísněných městech a časovém presu - není pro mláďata Homo sapiens zrovna ideální, takže téma vzteku řeší prakticky každá rodina. Takže jsem vám relevantní videa shromáždila do jednoho playlistu. Zvlášť upozorňuju na vánoční povídání se Sašou Polarczyk - vysvětluje, že ano, některé děti jsou agresivní a vzteklé jako reakce na nějaké příkoří, což je nutno prozkoumat a řešit. Ale existuje skupina dětí, u kterých se silně rozvíjí jazyk Bojovníka (podle Mentálních jazyků). To jsou prostě energeticky silná, pohybová, bojová, agresivní děcka. Je to jejich přirozenost. Chtít, aby se “zklidnili”, to nevede nikam. Je potřeba to přijmout, vnitřne obejmout že máme divoké dítě, a naučit se ho ohraničovat pro něj pochopitelným způsobem. Pokud to je pro vás nové, určitě na video koukněte :-)

YouTube Irena Kubantová

Celkově je "hněv" jedna ze záležitostí, za které se matky nejvíce stydí. Ať už se vaše krásné batole válí v nákupáku, nebo vy nedovedete  včas rozpoznat a pořešit svou přetíženost - a ječíte. Tak přejeme, ať je vám náš balíček užitečný, a podaří se práci s hněvivou energií nějak posunout. Mirka a Irča.

Koupit online balíček

Vyplňte prosím pečlivě své údaje,
přístupové údaje do vaší členské sekce dorazí na váš email obratem po připsání platby

Přejeme příjemnou inspiraci - Mirka Misáková a Irča Kubantová z Montessori praxe.