MÁ VÝZNAM HODINU S DÍTĚTEM VYSKLÁDÁVAT NÁKUP?

Asi to znáte: Dorazíte z města s plnými taškami, všichni jste unavení a hladoví. To poslední, na co máte náladu, je zvát dítě ke společné činnosti v montessori duchu – uklízet s ním nákup. Potřebujete spíš rychle stvořit pokrm a mít chvilku pauzu! Rozumím, plně!!! 🙂 

 
Nicméně: až bude někdy chvilka, doporučujeme se zamyslet: Šlo by u vyskládávání změnit okolnosti tak, abyste si to mohli užít? Totiž, práce s nákupem je vlastně ÚŽASNÁ AKTIVITA. Například:
 
– jsou to reálné hmotné předměty, týkající se přímo vašeho života. Batole čím dál lépe chápe téma „potraviny“
– potraviny jsou velice různorodé, tvary, barvy, vůně… smyslové zkoumání
– nákup se stále podobně opakuje, dá se o tom opakovaně mluvit, rozvoj jazyka
– s nákupem se pracuje pořád podobně („brambory patří sem..“). Ideální praktická činnost, do které může dítě postupně zaplout
– v nákupu bývají položky, u kterých se dá tentýž úkol několikrát opakovat, „procvičit“ (vytahat z pytlíku všechny mrkve a postupně je odnosit na místo, kam patří mrkve)
– v nákupu bývá i něco nového, co dítě ještě nezná – zábava a zkoumání
 
A hlavně při pohodovém dlouhém vybalování si dítě může s jednotlivými položkami dostatečně „vyhrát“. K čemu to je? Jednoho dne možná spolu budete chtít péct zapečenou mrkev. Jenomže dokud dítě nemá „uchopenou“ mrkev, je málo pravděpodobné, že by chtělo s mrkví dělat to, co požaduje recept. Co myslím tím „uchopenou“? Dítě musí mít spoustu zkušeností s mrkví, jaká je, co se s ní dá dělat, asi ji ochutná, zkouší s ní kutálet po zemi, prostě cokoliv. Až mrkev „pochopí“, tak při společném reálném vaření s vámi se už může soustředit třeba na smysluplné a konstruktivní přendávání mrkve do misky. Dokud mrkev „nechápe“, tak jeho úkol je ji zkoumat.
 
Čili pokud je vaše touha s dětmi vařit, je ohromně výhodné už od malička nechat je „uchopovat“ potraviny. Hodí se k tomu třeba rituál vyskládávání nákupu. Jak si to ale udělat pohodlně pro matku? Buď nákup objednejte na Rohlíku. Nebo po návratu z obchodu rychle ukliďte jen mražené věci a ke zbytku vybalování se vraťte společně – až po jídle/odpočinku.
 
Jako u všech praktických činností s dítětem, je potřeba na straně mámy zvládat určitou magii: MULTITASKING a PLANNING – dirigovat to tak, aby se udělalo, co potřebujete, a zároveň aby dítě bezpečně a dle své chuti mohlo být součástí procesu. Což není triviální! 🙂
 
U mě se to zlepšilo jedině zkušeností. Je potřeba to zkoušet. Postupně jsem se přestala trápit, že výsledek vypadá jinak, než jsem si představovala. Cesta je cíl…
 
Jak to udělat se můžete učit od zkušenějších (mazanějších / čarovnějších!) žen. Máme na Montessori praxi online kurz MONTESSORI V KUCHYNI, který je tak populární, že jsme loni natočili inovovanou verzi a přidali i videa s Ellen (mojí dcerou). Každé dítě, každá rodina je jiná, to je jasné. Ale může vás to inspirovat! MONTESSORI V KUCHYNI najdete ZDE.
 
Přeji prima pobyty v kuchyni!
Irča