MÁ VÝZNAM HODINU S DÍTĚTEM VYSKLÁDÁVAT NÁKUP?

Asi to znáte: Dorazíte z města s plnými taškami, všichni jste unavení a hladoví. To poslední, na co máte náladu, je zvát dítě ke společné činnosti v montessori duchu – uklízet s ním nákup. Potřebujete spíš rychle stvořit pokrm a mít chvilku pauzu! Rozumím, plně!!! 🙂 

vykládání nákupu s dětmi

 
Nicméně: až bude někdy chvilka, doporučujeme se zamyslet: Šlo by u vyskládávání změnit okolnosti tak, abyste si to mohli užít? Totiž, práce s nákupem je vlastně ÚŽASNÁ AKTIVITA.
Například:
 
– jsou to reálné hmotné předměty, týkající se přímo vašeho života. Batole čím dál lépe chápe téma „potraviny“
– potraviny jsou velice různorodé, tvary, barvy, vůně… smyslové zkoumání
– nákup se stále podobně opakuje, dá se o tom opakovaně mluvit, rozvoj jazyka
– s nákupem se pracuje pořád podobně („brambory patří sem..“). Ideální praktická činnost, do které může dítě postupně zaplout
– v nákupu bývají položky, u kterých se dá tentýž úkol několikrát opakovat, „procvičit“ (vytahat z pytlíku všechny mrkve a postupně je odnosit na místo, kam patří mrkve)
– v nákupu bývá i něco nového, co dítě ještě nezná – zábava a zkoumání
tlačítko_Prozkoumejte vše_v2
A hlavně při pohodovém dlouhém vybalování si dítě může s jednotlivými položkami dostatečně „vyhrát“. K čemu to je? Jednoho dne možná spolu budete chtít péct zapečenou mrkev. Jenomže dokud dítě nemá „uchopenou“ mrkev, je málo pravděpodobné, že by chtělo s mrkví dělat to, co požaduje recept. Co myslím tím „uchopenou“? Dítě musí mít spoustu zkušeností s mrkví, jaká je, co se s ní dá dělat, asi ji ochutná, zkouší s ní kutálet po zemi, prostě cokoliv. Až mrkev „pochopí“, tak při společném reálném vaření s vámi se už může soustředit třeba na smysluplné a konstruktivní přendávání mrkve do misky. Dokud mrkev „nechápe“, tak jeho úkol je ji zkoumat.
 
Čili pokud je vaše touha s dětmi vařit, je ohromně výhodné už od malička nechat je „uchopovat“ potraviny. Hodí se k tomu třeba rituál vyskládávání nákupu. Jak si to ale udělat pohodlně pro matku? Buď nákup objednejte na Rohlíku. Nebo po návratu z obchodu rychle ukliďte jen mražené věci a ke zbytku vybalování se vraťte společně – až po jídle/odpočinku.
 
Jako u všech praktických činností s dítětem, je potřeba na straně mámy zvládat určitou magii: MULTITASKING a PLANNING – dirigovat to tak, aby se udělalo, co potřebujete, a zároveň aby dítě bezpečně a dle své chuti mohlo být součástí procesu. Což není triviální! 🙂
 
U mě se to zlepšilo jedině zkušeností. Je potřeba to zkoušet. Postupně jsem se přestala trápit, že výsledek vypadá jinak, než jsem si představovala. Cesta je cíl..
tlačítko_Chci vědět více_v2
Jak to udělat se můžete učit od zkušenějších (mazanějších / čarovnějších!) žen. Máme na Montessori praxi online kurz MONTESSORI V KUCHYNI, který je tak populární, že jsme loni natočili inovovanou verzi a přidali i videa s Ellen (mojí dcerou). Každé dítě, každá rodina je jiná, to je jasné. Ale může vás to inspirovat! MONTESSORI V KUCHYNI najdete ZDE.
Chcete vidět jak nejlépe připravit prostředí doma, aby bylo dítě co nejvíce samostatné? Nejenom v kuchyni a jídelně, ale i v zádvěří, pokojíčku, wc či koupelně? Mrkněte na online kurz MONTESSORI DOMA:
Přeji prima pobyty v kuchyni a doma!
Irča