Míchání barev na balkóně

Teplo nás v posledních dnech denně láká na náš panelákový balkon. Tentokrát jsem nabídla průhledné mističky, vodu a barvy – byla z toho zábava na hodinu.


Co jsme použili: barvy „Anilinky“ od Koh-i-nooru. To se mi zdá podstatné, protože mají opravdu syté výrazné odstíny (oproti třeba perleťovým ToyColor, které jsou taky na fotce vidět).

Vaničku s vodou, konvičku s vodou, plech na muffiny (na vodu). Toto podstatné není, ale veškeré přelívání a nalívání děti baví. Co jsme ještě mohli použít: panáky IKEA (malé skleničky) a pipetu (tu jsem nenašla bohužel :-))

Úžasné byly třídílné Petriho misky (koupila jsem kdysi na Aliexpresu), ale pokud nemáte, neřešte – toto není to nejdůležitější, dejte jakékoliv misky, talířky, sklo, co máte.

Co synka bavilo: všechny děti rády opatrně rozpouští barvu ve vodě a míchají odstíny. Bavilo ho to, že měl k dispozici tolik těch misek a mohl udělat hodně odstínů. Pak se hra přesunula do fantazijního vyprávění „mami já připravuju kouzelné lektvary a ty hádej, co z čeho je, a jaké to má účinky“.

Kde můžete najít další tipy na aktivity s dětmi? Ohledně výtvarných aktivit s většími dětmi aktuálně nemáme pro vás nic uceleného, ale obecně k tématu hraní a aktivit je možné omrknout online balíček Jak podpořit batole (zhruba od roka do 2.5 roku).

A proč se do výtvarky na balkóně pouštět? Svobodná výtvarná tvorba působí blahodárně na duši 🙂

Zkopíruju vám sem ještě, co jsem k tomu nedávno psala na Facebook Bereme hraní vážně:

JE BALKON VÁŠ SPOJENEC?

Theo dneska měl prudivou (bezcílně agresivní a provokující) náladu, přitom vyspaný, vyvenčený, v pohodě. Napadlo mě použít tvorbu – malování na balkoně. Už je konečně teplo! Barvy, voda a TVORBA zafungovaly perfektně. Úplně se do toho ponořil, vznikaly příšery i celé vesmíry, já jsem se slunila s ním a škrábala zeleninu na polévku.

A tak vám to sem chci hodit jako tip na úplně obyčejnou věc: skrz SVOBODNOU TVORBU, skrz pohrání si s nějakými novými materiály a nástroji, si děcka často krásně dobíjí svůj balanc a pocit moci – vytvářím nové věci, nové dílo, jsem mocný.

Jaké můžou být komplikace:
1. „umění“ je náročné na úklid, matka už tak toho všeho má po krk, vytáhnout barvy je sebevražedné. Zde právě přichází ten BALKON JAKO SPOJENEC. Teď už bude teplo. Spousta věcí se dá podniknout na přirozeně omezeném prostoru balkónu, otřít děti než zas vejdou dovnitř, úklid tolik nehrotit (nechat na někdy). (Poznámka: pro jiné části roku jsem viděla i funkční řešení podnikat umělecké akce ve vaně, anebo je podnikat v nafukovacím dětském bazénku, který byl nafouknutý, prázdný, na zemi v pokoji, v něm byly velké papíry barvy atd. Experimentujte, vylaďte to, ať to pro vás není psycho.)

2. malování dítě nebaví. Ještě bývá hit slané těsto (je hotové za chviličku, najděte si recept), nebo plastelína PlayDoh (je fakt fajn), nebo prostě hraní s vodou na sto způsobů. Prostě něco volně tvořivého, živelného, co u sebe v pokojíčku normálně „nemůžou“.

3. „umění“ nezabere, dítě je protivné dál, nebo i při tom malování je agresivní, nedá se s ním domluvit. Pak potřebuje něco jiného vlastně. Aletha Solter o tom taky píše – že pokud dítě má větší disbalanc, trápení, chce vlastně zuřit a brečet, tak „vyjádření tvorbou“ není dost, chce to léčivé hraní a léčivé vyplakání se (k tomuto viz případně náš online balíček Léčivé hraní).

Přejeme prima tvoření, Mirka