Výtvarno

První tvoření s dětmi od 12 měsíců do 3 let

Výtvarka s dětmi do 3 let mi zněla jako noční můra, když se můj syn začal pohybovat po bytě.

Výtvarný projev spadá do blasti sebevyjádření, kdy dítě uchopuje psací náčiní nebo hmotu (plastelínu, těsto, mouku, listí, korálky, lžičky...) a uchopuje je po svém, aniž by plánovalo výsledek své činnosti! Záměrem dětí do 3 let nebývá vytvořit umělecké dílo. Nechce nakreslit maminku ani vyskládat auto z modřínových šišek. Chce prostě zkoumat svět. Zanechat stopu. Pohnout světem jinam. Chce tvořit!

Když byly moje děti v batolecím věku, výtvarky jsem se bála. Hlavně té nevypratelné špíny a následného úklidu. Taky mi výtvarka nepřipadala dost "didaktická", protože výtvor dítěte nebyl reprezentativní. :-) To je co? :-) I dnes je pro mě proces tvoření s dětmi zajímavý - pozorovat své pocity při tom, když děti tvoří (píšou svůj referát anebo kreslí autoportrét) ve mně spouští procesy chvílemi nepříjemné. Chtěla bych, aby "to udělaly jinak", ideálně "lépe". :-)

V této fotogalerii se podíváme na možnosti "čistého" a "špinavého" tvoření, abyste dokázali vpustit volný výtvarný projev do svých rodin. Berte nápady a fotky jako inspiraci - hledejte, co vás oslovuje a co pro vás bude snadné s dětmi zažít. Netlačte sebe ani je. Možná zkuste nejdříve usednout k práci sami - zkusit si to. Připravit se. A pak až s dítětem... tvořit... a počkat, jak dítě zareaguje. Přidá se? Bude jen pozorovat? Uchopí štetec - a bude s ním malovat po listech keře rybízu namísto po papíře? Uvidíme! Hlavně si tvoření užijme!

ILUSTRAČNÍ FOTKY FOTKY FOTKY

NADPIS: Možnosti tvoření s dětmi do 3 let: 

mezi jednotlivými odrážkami by se hodilo vložit ilustrační fotky.

  •  Jakou stopu nechá moje ruka?

prstové barvy na papíře/jiném materiálu, otisk ruky do měkké plastelíny, 

  • Jakou stopu zanechá psací náčiní?

papír a psaxí náčiní (1 pastelka / 1 voskovka / štětec s 1 barvou v kelímku), křída a tabule / chodník / zeď, štětec a voda na zdi/betonu, nanášení barev na papír houbou, korkovým špuntem, roličkou od toaletního papíru...

  • Trhání: 
  • Stříhání nůžkami: ustřižení proužku papíru, ustřižení proužku papíru dle čáry, volné stříhání, stříhání křivky, vystřihování
  • Lepení: lepení na lepící plochu, tyčinkové lepidlo, tekuté lepidlo a štětec, samolepky
  • Razítkování: vhodná první razítka, otisk brambory, otisk barvou natřeného listu
  • Plastelína/hlína/bláto/kinetický písek:
  • Tvoření ze sypkého materiálu: mandaly z kamínků, šišek, podzimného listí, větviček, květů

NADPIS: Pracovní plochy a formát práce

Děti preferují různé pracovní plochy podle svých momentálních možností a rozpoložení. Vnímám, že čím je dítě živější, tím lépe se mu pracuje ve stoje. Malovat a kreslit tedy může být lákavé tedy i tím, zda mohu stát anebo mám sedět. Práce je možná ve stoje u tabule, na dvěřích polepených papírem, venku u zdi. Práce v sedě u stolu s papírem nalepeným na stole. Práce na zemi (papír nalepený malířskou lepící páskou na podlaze).

U dětí do 3 let preferuji obecně větší formáty pro svobodu rozmachu. Taky se hodí mít papír připevněn k podkladu lepící páskou. Ale pozorujte své dítě. Třeba ho spíš přiláká čtverec barevného tmavě modrého papíru, na který bude kreslit stříbrnou nebo bílou tužkou.

Síla jména autora:

Zvláštní význam v tvorbě nese jméno autora, které jsem s dětmi vždy psala do levého/pravého a horního/dolního rohu. Byla jejich volba, zda jim mohu obrázek podepsat a také kam. Mimo samotné krasopisné psací písmo, které jsem takto mohla modelovat, se děti učily i termíny nahoře a dole a vpravo a vlevo. Děti také přirozeně navnímaly spojité písmo a směr psaní v češtině.

Volby autora a skladníka výtvarních děl:

Autor volí, co se svou prací udělá. Pokud se mu znelíbí, má pravo ji roztrhat a vyhodit. A to i tehdy, když se dílo líbí vám... Někdy to bolí.

Já jako máma skladuji všechny výtvarné práce mých dětí. Píšu si na zadní stranu datum nebo věk v letech a měsících, abychom zpětně mohli pozorovat vývoj v čase, což je velké dobrodružství! Jednou za čas krabici s papíry proberu (upřímně spíš bez dětí) a vyberu práce, které zachovám. Pamatujete, jak jste byli jako děti na některé své obrázky hrdí - a jak bolelo, když ho máma vyhodila? Tedy vyhazuju citlivě!

U ranných prací je prima psát si na obrázek poznámky, jak dítě svůj výtvor popisuje! I to je krása spolu zpětně nahlédnout - třeba až budou ve škole a budou tvrdit, že se nikdy nenaučí psát! Na svých obrázcích vidí, kolik už se toho naučily! Obrázky jsou živá dokumentace toho, jak rostou!

Videa

Videa k výtvarce jsem na svém YouTube kanále natočila s výtvarnicí Radkou Rubešovou, která se věnuje práci s dětmi i dospělými. Pro rodiče malých dětí napsala několik knih - jsou moc prima!

Další odkazy na výtvarno s dětmi:

Knihy o výtvarnu Radky Rubešové

Radka Rubešová, Veronika Kirchnerová: Hravé tvoření pro malá stvoření, Portál

Radka Rubešová, Veronika Kirchnerová: Nápady pro rodičovskou dovolenou, Portál

Radka Rubešová: Ruce v hlíně, Portál

Kateřina Krhánková a FB ART IS ALL AROUND