Samostatné děti

Montessori domácnost.

Online balíček volně navazuje na balíček Jak pustit děti do kuchyně.

Probereme předsíň, koupelnu, toaletu, obytné pokoje, zahradu, dílnu.

Ukázka ze (staršího) videosemináře

Anotace semináře: Budeme povídat, ukážu vám fotky a videa práce a zapojení dětí u nás doma; donesu vhodné nářadí a nástroje; dostanete konkrétní tipy a inspiraci.

Připravené prostředí v montessori domácnosti

  • Jak uspořádat jednotlivé místnosti a věci denního užívání, aby děti mohly od nejútlejšího věku žít samostatně?
  • Kdy dítěti v životě pomoci? Kdy mu nepomáhat?
  • Jak uspořádat hračky?
  • Co děti ruší v dětských pokojích?
Montessori pokoj

Pomáháme, aby to dokázaly samy

  • Jak je naučit se samostatně oblékat/svlékat, obouvat,
  • ukládat oblečení, třídit prádlo, prát,
  • jak stlát postele,
  • chystat na stůl, chystat snídani, mazat chlebík,
  • utírat zadeček, umývat ruce a čistit zuby,
  • zapalovat oheň a sekat dřevo, pilovat pilou, zatloukat hřebíky, šroubovat, smirkovat…

Minutáž - kde co na videu najdete

2:00 Představení Ireny a její rodiny. Různé děti mají různé povahy a různé potřeby, rodiče mají různé povahy. Cíl není jednotný “monte” postup.

4:00 Osnova semináře: Montessori pojmy, Pravidla práce s dětmi, Procházka jednotlivými místnostmi, Pokojíčky a hračky, Sebeobsluha dítěte, Úklid, Dílna, Televize, tablet, telefon.

5:20 Pomoz mi, abych to dokázal sám. Proč nechce sám? Je nedomazlený, unavený, nebo se mu jen nechce?

6:00 Absorbující mysl: cítí a nehodnotí, hledá opakující se vzorce.

7:10 Řád a pořádek: každé dítě má jiné nastavení. Některé děti zvládají orientaci v chaosu, jiné preferují řád, pro děti, které mají tunelové vidění je vhodné nastavit řád (krabičky, barevné kódování), aby se lépe orientovali.

9:20 Senzitivní období, do 3 let mají děti rádi praktický život doma, pak se zajímají více o okolí

10:10 Polarita pozornosti (Flow) - vcucnutí do něčeho, soustředění dítěte

11:50 Flow ve dvojici: dítě, které potřebuje k soustředění být ve dvojici

11.30 Ruka je nástrojem ducha, musí dělat, aby se mohli soustředit. Od 6 let pracují více s představivostí.

12.45 Normalizované dítě: je spokojené, komunikující a může nechat rozkvétat svoji duši

13.30 Smysl montessori

14.00 Připravené prostředí: umožní volný pohyb, aktivity dávající smysl, zkoumat zkoušet padat vstávat a postupně se činnosti naučit. Udělám to za tebe (ukazujeme dítěti jeho neschopnost), versus řekni si o pomoc, pokud budeš
potřebovat. Připravený rodič sleduje, nevěnuje se telefonu, tabletu...., reaguje na dítě a věnuje se dítěti, komunikuje moudře. Přítomná máma.

18:00 Pravidla práce s dětmi: nastavit si podle subjektivních potřeb matky, co ještě je
pro ni přijatelné. Uzpůsobit prostředí pro činnost. Matka v klidu, pokud si uvědomí, že udělala chybu, tak nepanikařit.

19:00 Umývání rukou, Povídání o bakteriích nepomáhá, děti do 3 let důležitost vnímají přes emoce. Jak ukázat dítěti celý proces umývání rukou – názorná ukázka. - kartičky oskola

23:10 Problém mluvení u ukázky

24:10 Vypínání vody: dítě by mělo mít možnost vypnout vodu samo. Lze připevnit vařečku páskou k vodní baterii. Kartičky www.oskola.cz pomohou pro celý proces umývání. Vypínání vody, když dítě nechce.

26:00 Jak moc si musí umývat ruce?

27:05 Senzitivní období pro mydlení. Každá po nějakém čase a naplnění potřeby přejdou do jiného senzitivního období.

28:10 Při ukázce jakékoliv činnosti nemluvíme a ukazujeme zároveň. Ukazujeme velmi pomalu.

30:00 Při práci s ostrými nástroji nespěchat. Malé dítě nelze urychlit. Pokud spěcháme, raději si činnosti uděláme sami a prostor dítěti dáme až, když je na to čas.

30.30 Nošení věcí zdokonaluje chůzi. Jak správně nosit věci.

33:10 Jak nabízet naše zkušenosti

34.30 Ukázka Ellenky, jak nosí skleničku.

36:00 Pomoc nevnucuji. Dotykem na záda nejprve upozorním na sebe, následně nabídnu pomoc.

37:00 Vztek rodiče. Jak ho zvládat. Ideální podmínky pro matku.

40:20 Co je řev. Co je to nahlas. Jak přecvičit křičení. Není to charakterový rys.

42:54 Komunikace je mega těžká dovednost i pro dospělé.

45:45 Dítě překračuje MOJI mez: vymezit se rukama, skrz tátu, změnit okolnosti, přebrat, ukončit činnost.

49.45 Děti do 3 let dělají práci pro práci ne pro výsledek. Pokud nelze hned, pak buď uzpůsobit okolnosti, nebo slíbit, kdy by to šlo, např. Skákání v kalužích.

51:20 Předsíň

51:20 Předsíň: Barevné kódování, jmenovky se jmény pomáhají k učení čtení.

53:30 Oblékání a seznamy (nafocené nebo z oskoly): Bunda. Čepice, šála, rukavice. Sezení. Ranní kontrolní seznam. Batohový seznam. Oblékací. Lepicí guma. Seznam, co udělat, když přijdeme domů. Seznam vytváříme se shora dolů.

59:50 Botník. Obouvání - sed s pravým úhlem.

1:02:00 Tkaničky

1:07:00 Bunda, zip (držíme dole)

1:09:00 Sušení bot

1:10:00 Otření bot - sebepéče pro chlapce :)

1:11:50 Háčky ve výšce ramene, ideální tvar háčku

1.12:50 Každý má svůj kyblík na čepice, šály, rukavice

1:13:05 Řešení protestu proti věšení bundy

1:16:05 WC. Kartičky procesu na toaletě. Jednoduché kalhoty nebo plena umožňující dítěti si je vysvléct

1:19:14 Vymotávání roličky. Trhání papíru.

1:20:20 Utírání chlapců a dívek

1:22:00 Utírání zadečku a proč to děláme. Ubrousky. Splachování.

1:25:19 Světlo na toaletě

1:25:50 Ukázka uspořádání toalety pro děti z How we montessori

1:26:30 Kam se chodí čurat? Elektrikářská páska.

1:27:30 Koupelna. Jak pustit vodu? Pasta. Přicucnuté kartáčky

1:29:30 Čištění zubů s básničkou. Zábava. Čas s mámou. Kartičky na čištění zubů. Knížka o zubech. Když jde malý bobr spát. Zrcadlo v úrovni dítěte, aby se vidělo.

1:33:50 Ručníky - barevné kódování

1:34:50 Uložení věcí, kategorie (sponky, gumičky,...)

1:35:20 Dětský pokoj (Tadeášův pokoj). Špinavé prádlo

1:36:08 Česání, mýdlo do vany, krémování, čištění uší, voňavka, líčení, nehty, lakování a zdobení. Umožnění zdobení a emoce, které by mohlo způsobit jeho zakazování.

1:43:50 Kuchyň: prostírka pro stolování, kde je nádobí, učící věž, kdy má dítě začít používat nůž, zásuvku.

1:48:40 Ukázky z kuchyně, nástroje, které mohou používat. Kdy dítě nemá v kuchyni pracovat a co v takových případech dělat.

1:51:20 Obývací pokoj: televize a její používání, zvuky tv a rádia některé děti ruší, květináče, zapalování v krbu, tréninkové sirky, zapalování sirkami, CD

2:01:00 Pokojové rostliny a jejich zalévání, aby nepřelily, hračky v obýváku, kult dítěte, potřeba hranic.

2:02:30 Ložnice: mohou chodit do ložnice, skákání na posteli, světlo.

2:04:08 Ukázky: učící věže, uspořádání skříňky na nádobí, úložné boxy v kuchyni, uložení věcí v obývacím pokoji, tabule na kreslení, držák na hadr z Butlers, herna, stoleček a židličky pro děti do 6ti let, schody, wc, umyvadlo, koše na prádlo, háčky na klíče od auta, přihrádku na doklady, montessori uspořádání věci i v malém bytě.

2:14:09 Práce s koberečky, vymezený prostor, jak vyřešit druhého sourozence, který boří vybudované hry,

2:17:20 Ukázky odkapávač, židličky s nápisy, důležitost psaní krasopisem, hodiny, pořadač nádobí, krabice na oblečení, dětský pokoj Tadeáše, pořadač na oblečení, holčičí pokojíček, pořadač na drobnosti, organizace hraček, pořadače
z roliček od toaletního papíru, skleničky na drobnosti, pastelkovníky,

2:27:55 Hračky z Ikey, nevhodná hračka a její předělání na vhodnou montessori hračku- labyrint s korálky, navlíkačka, bagr, vláčkodráha, zatloukačka, ovoce a zelenina, košíky

2:29:30 Nábytek z Ikey a jejich využití pro montessori pokojíčky.

2:30:10 Dětský pokoj: vybavení pokojíčku

2:32:30 Osobní prostor na koberečku, hraní s pomůckami, nevnucování vlastních představ o tom, jak si má dítě hrát, učení se pomocí pozorováním

2:35:30 Prostor pro společnou hru, přizpůsobení šatníku schopnostem dítěte.

2:35:40 Jak naučit dítě smrkat.

2:40:50 Tv, tablet, mobil viz. příloha

2:41:50 Dítě do 3 let si na koberečku nehraje.

2:43:00 Stříhání kytek

2:43:20 Nevhodná hračka a jak ji nahradit vhodnými pomůckami

2:45:10 Vhodné pomůcky(hračky) a jejich uložení

2:48:10 Skládání prádla

2:45:40 Praní na valše

2:49:15 Úklidové prostředky

2:51:08 Zametání

2:52:20 Dílna: zatloukání hřebíků, nářadí, sekání dříví,

2:59:00 Tv a tablet

Co získáte v balíčku?

Balíček obsahuje videozáznam semináře a doplňkové materiály (text).

Koupit online balíček

Vyplňte prosím pečlivě své údaje,
přístupové údaje do vaší členské sekce dorazí na váš email obratem po připsání platby

Přeji příjemnou inspiraci - Irča Kubantová - Montessori praxe.

Seminář Samostatné děti montessori domácnost