Mají montessori tácky smysl i doma?

Když jsme pro vás s Irenou vybíraly, které pěkné kuchyňské videoukázky z Voila Montessori vám doporučit, rozběhla se následující debata.

Mirka: Bože, to jsou dokonalé, barevně sladěné, úžasné tácky s nabídkou činnosti! Podle mě to běžnou matku spíš odrazuje, jako moc umělé a snobské!! Trvalo mi rok, než jsem vstřebala smysl tohoto :-)

Irena: Fakt? To mně se ten důraz na estetiku v montessori líbil hned. Rezonuje to se mnou! Když by mi někdo takto nabídl mačkat avokádo, hned se do toho pustím :-)

… a tak jsme se rozhodly sepsat, co se nám zatím ohledně “tácků” vyjasnilo. Jaký názor na to máte vy, jaké jsou Vaše zkušenosti? Pište.

V montessori školce mají děti nabídky činností připravené na tácku. K čemu to je:

1. eliminace boje mezi dětmi: Malé děti ještě nemají dost rozvinuté komunikační a kooperativní schopnosti. Lépe funguje, když jsou jasné hranice – toto je můj (vzala jsem si ho z nabídky) tácek, já teď krájím tuto okurku. Další dítě se dívá, ale zná pravidla – nebere z ruky, neruší toho, kdo je ponořen do práce.

2. princip nabídky či svobodné volby: dětí ve školce je hodně. Průvodkyně zpravidla nemá čas reagovat na aktuální nápad “pojďme krájet okurku”. Tácky s činností umožňují, aby se krájení věnoval kdo chce, kdy chce, více méně bez asistence. Na tácku je vše potřebné. Po činnosti je jasné, co dál (nakonec aktivita opět skončí v pořádku v nabídce). Děti tak jsou nezávislé, což je super.

Má to nějaký smysl i doma?

Původně jsem si myslela (Mirka), že je to fakt zbytečná komplikace. Doma s dítětem nikdo nebojuje a když vyvstane téma okurky, prostě mu ji připravím, že? Postupně jsem ale identifikovala další aspekty “tácků”, které stojí za to vzít v úvahu. Co je totiž mým cílem. Mým cílem je, aby se dítě co nejčastěji mohlo ponořit do soustředěné vnitřně uspokojující, aktuální potřeby naplňující (tj. smysluplně zažívané) činnosti či práce. Psychologové tomu říkají Flow, Marie Montessori říkala polarizovaná pozornost. Je to ten stav, kdy pečete akorát tak složitý dort či háčkujete akorát tak složitou čepičku či lezete na akorát tak složitou horostěnu. Úkol vás pohltí a když se zas vynoříte, cítíte se SKVĚLE, nejste vyčerpaná, ale nabitá. Jak dětem pomáhat toto zažít? Některé děti se soustředí přirozeně samy od sebe. Některé ale “žijí na max”, potřebují neustále být v kontaktu s celým (složitým) okolím, lítají od jednoho k druhému, jsou hodně pohybové… a zde už můžou hrát roli tyto faktory

1. Krása. Elegantně nabídnutá aktivita je LÁKAVÁ. Je to “obal, který prodáva”. Nevíme, zda estetické principy děti mají vrozené či se jim postupně budují, tj. zda jako hezké vidí totéž co my. Zkušenost ale ukazuje, že “pěkná” aktivita přitáhne pozornost a pak asi i vzbudí zájem. Děti jsou hodně smyslové. Vidí, sahají, cítí silněji, než my. Všichni si nové jevy kolem nás silně asociujeme podle toho, jak jsme je zažili poprvé (priming). U dětí ale zvlášť silně platí, že smyslová příjemnost, zajímavost = “toto je dobré, k tomu se chci vracet”.

2. Ohraničení. Tácek s aktivitou zužuje “zorné pole” dítěte z tisíců věcí přítomných v prostředí na jedno místo, na pár věcí, na něco co je uchopitelné (doslova i mentálně). K čemu se dá nějak vztáhnout, nějak s tím interagovat (jít do té kýžené hloubky). Děti se od nás hodně liší v tom, že jsou ohromně OTEVŘENÉ. Neustále vyhodnocují všechno možné kolem sebe, všechno načítají a ukládají. My dokážeme filtrovat. Naše zkušenosti nám říkají, co je při krájení okurky důležité a co není. Dítě toto neví. Neví, kde končí krájení a kde začíná “zbytek místnosti”, vnímá více celostně. Snad jsem srozumitelná. Tácek pomáhá toto ujasnit. Teď mně zaujal tento tácek. CHci to prozkoumat. Teď pracuju tady na tácku. Můžou se lépe soustředit, zůstat s tím.

3. Dosažení cíle. Promyšleně připravená aktivita zvyšuje šanci, že přijde zážitek “dokázal jsem to” (něco). To je pro děti ohromně nabíjející věc. Montessoriová ji považovala za jednu z nejdůležitějších. Protože “montessori aktivita” je na míru schopnostem dítěte (tak akorát těžká). Pokud dítě pobere, že “soustředěním vznikají zážitky Dokázal jsem!” , tak máme vzásadě vyhráno :-) Doplním ale hned tip pro nás matky. Pozor, dítě má řádově kreativnější cíle než my :-) Oprostěte se od představy, JAK má nakrájená okurka vypadat, nebo že dítě vůbec má chtít krájet (“když vy jste se s tím tak chystaly!”). Je to podobné, jako když babička citově vydírá stylem “když jsem se s tím pekla tak to přece snězte!! Ještě si vemte!” To pak jídlo hořkne na jazyku, že.

4. U malého dítěte / u matky začátečnice v montessori: to, že dítě “umístíte” na tácek vám může pomoci se vnitřně oddělit od očekávání a snášet co se děje (prasí, blbne, hraje si, odbíhá, vrací se, …). Spíš než když byste očekávala, že dítě bude s vámi u vaření dospěle kooperovat, plnit pokyny, nezdržovat, neplýtvat atd.

Souhrnně, každý “trik”, který dítěti pomáhá se ponořit do hloubky, je náš přítel. Montessori samozřejmě nestojí a nepadá s tím, zda máte doma tácky. Můžete ale vyzkoušet, jak vám fungují, třeba přinesou velice zajímavou změnu.

Závěrem ještě poznámka o “táccích” pro větší děti. Větší dítě už chápe výhodu soustředění, chápe smysl činnosti (prostě dělá okurkový salát). Mají tedy tácky ještě nějaký smysl? U nás postupně místo tácků najíždíme na krabice na rozdělanou práci. Cíl je podobný: podporovat soustředění a cestu do hloubky. Tentokrát je to ale míněno dlouhodobě – jeden den dítě něco rozpracuje. Je škoda to zahodit či vystavit. Lepší je mít několik “tácků” na rozdělané projekty a další dny se k nim vracet, když se vrátí inspirace: dostavět, dokreslit, dolepit, další kus. Vymyslet další část.

Je to jako když vy máte krabici s rozpleteným svetrem. Vše je v ní připraveno a jakmile přijde chuť (vhodný čas), můžete pokračovat. Tak děti můžou zažívat “Dokázal jsem to” i u komplexnějších věcí. Když doma systém na odkládání rozdělané práce není, výrobky končí moc rychle, protože zabírají stůl či podlahu. Což je škoda. Díky všem, kdo dočetli až sem :-)

Jak je to u vás? Používáte “tácky”? Hoďte klidně fotku jako komentář…

A abych nezapomněla. Hezká kuchyňská i jiná, videa od Voila Montessori jsou tady: https://vimeo.com/…montessori/v…