Jak se blíží Vánoce, frekvence dotazů na dárky pro nejmenší děti narůstá. Líbí se nám tip, který se často opakuje na zahraničních blozích jako vhodný např. k prvním narozeninám: prostírání s plánkem.
Když jsem to viděla poprvé (Mirka), byla jsem příslušně skeptická: prostírání vůbec nepoužíváme, proč to tedy zavádět? Postupně jsem v tom ale našla spoustu logiky:
1. Ročák typicky zrovna miluje vkládací aktivity, tj. rozpoznat tvar. Položit talíř na místo pro talíř, lžičku na lžicku, nápoj na nápoj – to bývá vděčné zadání. Pro dítě v tomto věku je ještě náročné zapamatovat si postup chystání stolu. S plánkem lze ale toto “puzzle” řešit postupně a je to fajn. V komentáři článku je k tomuto super video od Kubantů: https://www.facebook.com/montessori…
2. Ročák typicky zrovna začal chodit, uvolnil si ruce. Lze něco odněkud někam nosit. Přinést postupně potřeby pro stolování ze skříňky či šuplíku bývá prima zábava. Dá se to zkombinovat i s volbou (vyber, kterou misku dnes budeš mít a připrav ji na stůl…), pokud vaše dítě volby těší.
3. Lze použít více prostírání a prostřít více členům rodiny – pomocí tohoto rituálu zvýšit šanci, že budeme večeřet skutečně spolu, teď a tady, soustředěně. Čehož nikdy není dost
Které prostírání pořídit?
Můžete koupit bezva prostírání v Samostatné dítě (www.samostatne-dite.cz), dokonce i ve variantě pro leváky.
Ještě lepší se nám ale zdá vyrobit si prostírání spolu doma, přímo na míru tomu, jak u jídla fungujete vy. Neřešte to, jak profesionálně bude výsledný výrobek vypadat. Užijte si společné tvoření (s ročním dítětem samozřejmě drtivou většinu udělá máma, starší můžete zapojit). Obkreslete přesně to nádobí, které využíváte, umístěte na plánek jen to, co používáte. Nejjednodušší je obrázek pak zalaminovat, pokud nemáte laminovačku, udělají vám to v copy centru.
A jako u všeho: berte prosím “akci prostírání” jako pokus, jak můžete vašemu dítěti zkusit zjednodušit složitou realitu kolem něj do něčeho uchopitelného, do čeho se může zapojit, KDYŽ BUDE MÍT CHUŤ. Jak prostírání uvést.
1) Při tvorbě prostírání nebo po předání dítěti ukažte princip – že funguje jako vkládačka, dají se na něj přikládat různé věci, něco sedí něco nesedí. Nechte ho to dostatečně prozkoumat, pohrát si.
2) Před jídlem vysvětlete princip nachystání stolu – položím si prostírání (kterou stranou dolů?). Který tvar teď chci přinést? Třeba misku – přinesu si misku, položím. Který tvar teď? Atd. Už je to všechno, můžeme jíst. Některé děti volby spíš rozčilují – tak ukažte pevné pořadí, v jakém věci donášet.
Některé děti milují pečovat o ostatní – domluvte se, zda chtějí chystat stůl i pro mámu a bráchu. A některé děti to nezaujme vůbec To nevadí. Nabídněte několikrát později, buď se prostírání stolu stane součástí vaší rodinné pohody, nebo ne. Vaše dítě je úžasné a své ať chce prostírat nebo ne
Dobrou chuť.
https://www.facebook.com/montessori.praxe/videos/1838026019817756/